آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی رویکردی آموزشی است که مربیان می‌توانند از آن نه تنها برای آموزش مفاهیم درسی استفاده کنند، بلکه فرصت‌هایی را نیز برای کاربران فراهم می‌کنند تا مهارت‌ها، دانش و ایده‌های جدید را در یک محیط عملی که منعکس‌کننده دنیای واقعی است، به کار ببرند و زمانیکه در موقعیت‌های مشابهی قرار گرفتند بتوانند به‌سرعت موقعیت را ارزیابی کنند و بهترین تصمیم را اتخاذ کنند. در دنیای امروزه، شبیه‌سازهای آموزشی جزء جدیدترین متدهای آموزش کارکنان و دانشجویان در سطوح مختلف کاری بوده و مطالعات بسیاری وجود دارند که حاکی از اثربخش‌بودن استفاده ازین تکنولوژی‌ها در بهبود پروسه یادگیری مهارت‌های مختلف می‎باشد. شبیه‌سازی‌ها این امکان را برای کاربران فراهم می‎کند که مهارت‌های کلیدی را از طریق آزمون و خطا در یک محیط امن و کنترل‌شده توسعه دهند. این نوع یادگیری برای چندین دهه در صنایعی مانند هوانوردی، بهداشت و درمان و ارتش مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون زمینه‎های بیشتری را پوشش می‎دهند. در شکل‎های زیر نمونه‌هایی ازین شبیه‌سازها در صنایع مختلف را می‎توان مشاهده نمود.

 

شبیهساز آموزشی در صنایع پزشکی و سلامت

شبیهساز آموزشی در ارتش

 

استفاده از شبیه ‎سازهای آموزشی روشی مقرون‌به‌صرفه برای کارفرمایان بوده و به کارفرمایان این امکان را می‌دهد که شرایط مختلف کاری را برای کارمندان خود شبیه‌سازی کرده و توانایی تصمیم‌گیری افراد را در موقعیت‌های کاری متفاوت سنجش نمایند. از مزایا و معایب استفاده ازشبیه سازها به موارد زیر می‎توان اشاره کرد:

مزایا:

 

معایب:

 

در نهایت، استفاده از شبیه‌سازی به عنوان یک رویکرد آموزشی از موثرترین شکل‌های مهارت‌سازی است که نه تنها یادگیری بهتر را ترویج می‌دهد، بلکه منجر به بهبود توانایی تصمیم‌گیری کارمندان و افزایش اعتماد‌به‌نفس آنها می‌شود. هر سازمانی که به دنبال رشد باشد باید از این تحول تکنولوژیک استفاده کند و از این فرصت برای بهبود مهارت‌ها و کارایی کارکنان خود استفاده کند.

 

 

References

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *