شبیه ساز پرواز

شبیه ساز پرواز چیست؟    

شبیه ساز پروازهای پرواز شامل سیستمی هستند که جهت شبیه سازی فعالیت های هواگرد ها علی الخصوص هواپیما ها ساخته می شوند. امروزه شبیه ساز های پرواز از بازی های کامپیوتری تا دستگاه های آموزشی گران قیمت را در بر می گیرند. در قدیم، شبیه ساز ها عموماً شامل سیستم های مکانیکی و الکترومکانیکی بودند . با گسترش علوم کامپیوتری و نرم افزار ها، شبیه ساز های امروزی تقریبا تمام جوانب های پرواز هواپیما ها، فضاپیما ها و … تقلید می کنند.

از شبیه ساز های پرواز در آموزش های خلبانی، و حتی امور پژوهشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و حتی امروزه انواع نرم افزار های شبیه سازی نیز برای رایانه های شخصی ساخته و تولید شده است.

شبیه ساز های پرواز در دو نوع صنعتی و عادی در جهان تولید و عرضه می شود. شبیه ساز های صنعتی یا ثابت (FTD) شامل شبیه ساز های مورد استفاده ی شرکت های هواپیمایی و مراکز تربیت خلبان است که ظاهری کاملا شبیه به کابین خلبان دارند و می توان دارای جک یا بدون جک نیز باشند که مورد آموزش هنرجویان خلبانی قرار می گیرد. بخش عمده ی آموزش و حتی تمرینات خلبانان و هنرجویان نیز با این شبیه ساز ها صورت می گیرد. این شبیه ساز ها بیشتر جهت آشنایی و آموزش کارکرد آلات و ابزار های دقیق خلبانی و همچنین رفتار های دینامیکی هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد. به غیر از موارد ذکر شده، شبیه ساز های دیگری نیز موجود می باشند که جهت بررسی رفتار های سیستم های هواپیما تولید شده و مورد استفاده کاربران قرار می گیرد. هدف از تولید این شبیه ساز ها، آموزش عملکرد و رفتار های هواپیما با هزینه و خطرات بسیار کمتر، به کاربران می باشد.

شبیه ساز های معمولی نیز شامل نرم افزار های تولید شده رایانه ای است که توسط مردم عادی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربران و علاقه مندان می توانند به دلخواه تجهیزاتی مانند پدال، فرمان و… به شبیه ساز اضافه کنند.

شبیه ساز های مهندسی که در زمینه ی طراحی سیستم های هواپیما مورد استفاده قرار می گیرند و به طراح ها این امکان را می دهد که قبل از ساخت و توسعه و حتی آزمایش، با هزینه ای ناچیز، از عملکرد و رفتار های سیستم خود با خبر شوند. شبیه ساز ها توانایی سرعت بخشیدن به امور، بررسی و آزمایش دقیق با هزینه ای ناچیز را به علاقه مندان می دهند. از این رو وجود و گسترش شبیه ساز ها در حال حاضر می توان برای علاقه مندان حائز اهمیت باشد که در حال حاضر به عنوان یک نیاز اساسی برای مهندسان و طراحان تبدیل شده است.

شبیه ساز ها می توان شامل امکاناتی همچون موارد زیر باشد:

  1. شبیه سازی سیستم های GPS
  2. شبیه ساز سیستم های EPGWS
  3. شبیه ساز سامانه های صوتی هواپیما
  4. برنامه مدیریت
  5. شبیه سازی سیستم های خلبان خودکار Auto Pilot
  6. شبیه ساز سیستم های TCAS
  7. شبیه ساز پنل استاد خلبان
  8. شبیه ساز پنل ابزار دقیق هواپیما
  9. شبیه سازی ویژن شامل:
    • شبیه سازی های مرتبط با پوسته زمین با استفاده از تصاویر ماهواره ای
    • استفاده از دیتا های جغرافیایی جهت شبیه سازی کاربری زمین
    • نمایش دریا ها، دریاچه ها، سد ها، شهر ها، روستاها و … در محل واقعی خود
    • تعیین مدل های سه بعدی ساختمان ها، درخت ها و بناهای مشخصه در مکان حقیقی خود
    • و …

منابع عکس : www.dubaidiscount.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *