شرکت نورالینک

شرکت نورالینک، شرکتی آمریکایی است که توسط مدیرعامل مشهور استارلینک و تسلا، یعنی ایلان ماسک ساخته شده است. این شرکت که در زمینه های فناوری نورون های عصبی فعالیت میکند، از سال 2016 میلادی تا کنون مشغول به فعالیت است. عمده ی شهرت این شرکت به ساخت و توسعه تراشه های مغزی نورالینک بر می گردد.

تراشه های مغزی نورالینک چیست؟

این تراشه ها در ابتدا باید از طریق عمل جراحی در مغز پیوند زده شود و کاربران با استفاده ازآن میتوانند با افراد مختلف به وسیله ی وسایل هوشمند ارتباط برقرار کنند و یا حتی لوازم هوشمند خود را نیز کنترل کنند! اما این ها همه شروع ماجراست. تراشه های نورالینک قابلیت مطالعه رفتار ها و سیگنال های مغزی و همچنین شناسایی بیماری های مغزی را نیز دارا می باشند. این تراشه تاالان به صورت دقیق مشخص نشده است که چه زمانی قرار است عرضه شود اما شایعات حاکی از این موضوع می باشند که تا چند سال آتی این تراشه ها به زندگی انسان ها وارد می شود.

تراشه ی مورد استفاده، تراشه ای به نام N1 با قطر 8 میلی متر می باشد که تقریبا با اندازه ی یک سکه برابری می کند. سیم های مورد استفاده در این تراشه کاملاً عایق می باشند و مجموعاً 1024 الکترود را در خود جای می دهند.

داده های این تراشه به صورت بی سیم به رایانه و یا سایر دستگاه های هوشمند منتقل می شود و همچنین این تراشه قابلیت نظارت بر تمامی فعالیت های مغزی را نیز دارا می باشد. هدف از طراحی و توسعه تراشه های نورالینک، قبت و تحریک برانگیختگی های الکتریکی مغز است. این تراشه فقط با نرم افزار مخصوص به خود قادر به اجرا و استفاده است.

کاشت تراشه N1 در مغز

     با وجود جراحی مغز و سوراخ کردن جمجمه و کاشت تعداد زیادی سیم در مغز، همچنان افراد زیادی در سراسر دنیا حاضر به استفاده ازین تکنولوژی هستند. البته ایلان ماسک، موسس شرکت نورالینک نیز به این نکته اشاره کرده که فرایند جراحی و کاشت این تراشه به این سادگی ها نمی باشد و نیازمند توانایی و تخصص خاصی می باشد که به همین علت برای انجام این عمل، از ربات های مخصوص استفاده می شود که این ربات ها می توانند در مدت زمان کوتاهی این تراشه ها را در جایگاه مخصوص یعنی قسمتی از قشر مغز که در لایه ی خارجی مغز قرار دارد، قرار دهند. ربات ها تراشه ها را با استفاده از یک میکروسکوپ و سوزن هایی به قطر 24 میکرون در مغز انسان کشت می کنند.

این تراشه ها دارای کاربرد های بسار زیادی در حوزه های گوناگون می باشند. برخی از ویژگی ها و کاربرد های این تراشه ها شامل: درمان بیماری ها و مشکلات مغزی، ارتباطات و بهره مندی از هوش مصنوعی و … می باشد.

در کنار تمامی مزایای ذکر شده این تراشه معایبی از جمله امکان سواستفاده برخی افراد از قابلیت هوش مصنوعی با استفاده از این تراشه ها را دارد و حتی هنوز بسیاری از محققان اطمینان کافی از بی خطر بودن این تراشه ها برای انسان ندارند و حتی ممکن است اطلاعات شخصی توسط هکر ها سرقت شود و یا حتی به بافت های مغز نیز آسیب برساند.

منابع عکس : www.excapital.net   ،   www.digiato.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *