شبیه ساز (  simulation )

 

روبرداری از یک فرایند یا یک سیستم است ، که نشان میدهد کارکرد آن با گذشت زمان چگونه می‌باشد.

از شبیه‌سازی در زمینه‌های زیادی میشود استفاده کرد :

شبیه‌سازی فناوری ، شبیه سازی ایمنی ، شبیه سازی آزمایش و مهارتهای خاص ، شبیه سازی درآموزش و پرورش ، شبیه سازی در بازی‌های ویدیویی…

اکثرا ، برای شبیه ‌سازی ، از آزمایش‌های رایانه ای استفاده می‌شود.

معمولا از سیستم های شبیه ساز زمانی استفاده میشود که سیستم های واقعی در دسترسس نباشد و یا کار با سیستم واقعی مشکل ساز و خطرناک باشد  ( البته با سرعت رشد تکنولوژی در دنیای امروزی به زودی سیستم های شبیه ساز جایگزین سیستم های واقعی میشود ..! )

 

دسته بندی شبیه ساز ها :

شبیه‌سازی فیزیکی : در شبیه ساز فیزیکی اشیا فیزیکی به جای شی حقیقی مورد آزمایش یا تحلیل قرار میگیرد

شبیه‌سازی در آموزش : زمانی استفاده میشود که هزینه استفاده از وسایل و تجهیزات لازم جهت آموزش بسیار بالا بوده و دردسرهای بسیاری دارد ، در چنین وضعیت هایی در فضای مجازی از شبیه سازی استفاده میشود.

شبیه‌سازهای پزشکی : در درمان و تشخیص و همچنین تصمیم گیری کاربرد بسیار دارد ، همچنین در تصویر برداری و یا در برخی موارد از مانکن های شبیه به انسان مورد استفاده قرار میگیرد.

شبیه‌سازهای پرواز : برای آموزش خلبان ها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد ، به طور مثال در فضای شبیه سازی شده هواپیما قرار میگیرند و دیگر خطرات ناشی از پرواز و به زمین نشستن را به همراه نخواهد داشت.

شبیه‌سازی و بازی‌ها : بازی های گوناگونی وجود دارد که از جنبه های اقتصادی و آموزش و هوانبردی و … بسیار مفید است و به صورت خیلی ارزانتر از دنیای واقعی در دسترس هستند

شبیه‌سازی مهندسی : بسیاری از شبیه سازی های مهندسی به مدل سازی های ریاضی و آمار و بررسی های کامپیوتری احتیاج دارند . البته در برخی موارد هم مدل سازی ریاضی دچار مشکل میشود.

شبیه‌سازی کامپیوتری : برای مدل سازی ها در فیزیک ، شیمی ، زیست ، اقتصاد و همچنین در سیستم های ترافیک شبکه مورد استفاده قرار میگیرد ، بیشتر در جهت تامین امنیت انسان در شبیه سازی ها مورد استفاده قرار میگیرد.

شبیه‌سازی در تعلیم و تربیت : درست مشابه شبیه سازی در آموزش است و در بسیاری از موارد هم استفاده از انیمیشن و کارتون و کارهای گرافیکی استفاده میشود.

منابع عکس : www.cdn.elearningindustry.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *