تکنولوژی همجوشی هسته‌ای

همجوشی هسته‌ای نقطه مقابل شکافت هسته‌ای است . در این عمل ،  هسته‌های کم وزن تر مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم را با هم همجوشی داده و هسته‌های سنگین‌تر و کمی انرژی به وجود می آید.

باید هسته های داخل واکنش از انرژی جنبشی خوبی برخوردار باشند تا بر میدان الکترواستاتیکی اطرافشان غلبه کنند و به همین دلیل دمای واکنش بسیار بالاست.

همجوشی هسته‌ای چیست؟

شاید غیر عادی باشد ، ولی تمامی کار هایی که هم اکنون در حال انجام آن هستید ، مثل  تنفس،‌ راهپیمایی ، تفکر و تمامی اشیائ پیرامون خود ، به طور غیر مستقیم از طریق واکنش جوش هسته‌ای واقع در خورشید ، ارتباط دارد. اگر می‌توانستید به داخل خورشید بروید ، ترکیب شدن اتم های هیدروژن و تبدیل آن به هلیوم را مشاهده میکنید.

بین هسته خورشید و یک نیروگاه فرق زیادی است . بنابراین نمیتوان انرژی حاصل از جوش هسته‌ای را داخل زمین به وجود آورد ؟ محققان دریافتند که بهتر است از ایزوتوپ‌های هیدروژن با وزن بیشتر استفاده شود . سنگینی این ایزوتوپ ها باعث ناپایداری آنها شده و میتوان این واکنش را با انژی کمی به وجود آورد.

هیدروژن دارای یک پروتون و یک الکترون بوده و بدون نوترون است . در حالی که ایزوتوپ‌های تریتیوم و دوتریوم به ترتیب دارای ۲ و ۱ نوترون هستند. پس با مخلوط کردن دوتریوم و تریتیوم از هر کدام یک اتم می توان اتمی پایدار از هلیوم به دست آورد .

بمب تزار، قوی‌ترین بمب هسته‌ای است که تا بحال وجود داشته . مبتنی بر فرآیند همجوشی هسته‌ای است .

انرژی رها شده در واکنش همجوشی برابر با انرژی ذخیره شده در چندین تن سوخت فسیلی است. به همین دلیل در این اواخر سعی کرده تا به جای فرآیند شکافت هسته‌ای ، از نیروگاه‌های همجوشی هسته‌ای استفاده شود . روی کاغذ این امر ساده به نظر می‌رسد ، اما تا به حال این فرآیند به بهره برداری نرسیده .

به دلیل بار مثبت هسته اتم هر دو هسته از یکدیگر دور می شوند و نمیتوان هیچکدام را به هم نزدیک کرده. هرچه فاصله بین دو هسته کمتر باشد ، انرژی زیادتری برای  نگه داشتن اتم ها نیاز است.

از جمله کشورهایی که در زمینه این تکنولوژی ( همجوشی هسته ای ) بسیار پیشرفت داشته ، کره جنوبی است .

طبق گفته دانشمندان این کشور ، با این تکنولوژی میتوان جهان را مانند یک گوی در دست گرفت!!!

در زیر عکس یکی از نیروگاه های کره جنوبی را مشاهده میکنید

منابع عکس :

www.irna.ir

www.faradars.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *