امروزه واقعیت مجازی به جایگاه ویژه ای در امور مختلف از جمله صنعت، تجارت، صنایع بازی دست یافته است. در چند سال گذشته واقعیت مجازی به قدری پیشرفت داشته که حتی به زندگی روزمره هم ورود پیدا کرده است.

واقعیت مجازی به زبانی ساده تر، به دسته ای از شبیه ساز ها تعلق می گیرد که یک دنیای کاملاً مجازی جدای از دنیای واقعی در اختیار علاقه مندان و کاربران می گذارد. واقعیت مجازی به کاربر این اجازه را می دهد که وارد فضایی جدید و متفاوت شود. از واقعیت مجازی در امور مختلفی از جمله آموزش، تولید محتوا، بازی و حتی برخی امور شخصی روزمره می توان استفاده کرد.

معمولاً استفاده و ورود به واقعیت مجازی از طریق عینک ها و هدست هایی مخصوص صورت می گیرد که پس از نصب روی صورت، کاربر می تواند وارد دنیای واقعیت مجازی شود. واقعیت مجازی دارای انواع مختلفی است و روز به روز هم در حال پیشرفت می باشد ولی متداول ترین روش ورود به واقعیت مجازی استفاده از عینک های مخصوص می باشد که با چرخش سر کاربر، دنیای مجازی پیش رو به حرکت در می آید.

بر خلاف باور عموم، واقعیت های مجازی سابقه ای طولانی دارد و تاریخچه ی این تکنولوژی جذاب بر می گردد به دهه 60 میلادی که حتی قبل از شکل گیری صنعت بازی می باشد. این دستگاه در گذشته سنسوراما نام داشت و توسط مورتون هیلینگ ساخته شد.

رفته رفته واقعیت های مجازی پیشرفت های چشم گیری را شاهد بودند و در نهایت به شمل امروزی در آمدند که دیگر نه فقط برای صنعت گیم، بلکه برای جوانب مختلف زندگی می توان از واقعیت مجازی استفاده کرد. پس کاربرد واقعیت های مجازی فقط به دنیای بازی های ویدیویی خلاصه نمی شود و موارد دیگری را نیز شامل می شود.

از واقعیت مجازی حتی در صنعت سینما نیز استفاده می شود به طوری که بسیاری از فیلمساز ها علاقه مند به استفاده از این تکنولوژی برای تبلیغ و فروش بیشتر محصولات خود می باشند. جدای از صنعت سینمایی، از واقعیت مجازی در علم پزشکی نیز می توان استفاده کرد، مخصوصاً برای تربیت جراحان و یا حتی جراحی های پیچیده و ظریف که معمولاً زمان زیادی می برد شخص تجربه ی کافی را بدست آورد، از طریق واقعیت مجازی می تواند در زمانی کمتر مهارت کافی را کسب کند.

باید توجه شود که واقعیت مجازی به طور کلی انسان را از دنیای واقعی جدا و به دنیایی مجازی وارد می کند و با واقعیت افزوده که از طریق تجهیزاتی خاص و عینک هایی مخصوص فقط المان های مجازی را به دنیای واقعی اضافه می کند کاملاً متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *