وکتور یا (Anki’s Vector Robot) یک ربات رومیزی بانمک است که قابلیت تعامل و برقراری ارتباط با شما را دارد. و با مجهز بودن به یک دستیار صوتی مخصوص به خود مثل الکسا و دستیار گوگل، فرمان‌های صوتی شما را دریافت می‌کند و قابلیت پاسخگویی به سؤالات و دستورات شما را دارد. این ربات با ظاهری نزدیک به تانک‌های نظامی و 4 عدد چرخ می‌تواند روی سطوحی مثل فرش و موکت هم حرکت کند. یک بازو در قسمت جلویی آن قرار گرفته که با استفاده از آن می‌تواند با اشیاء پیرامون خود ارتباط برقرار کند.

     بیشتر خصوصیات شخصیتی این ربات با استفاده از نمایشگر موجود در قسمت سر آن بیان می‌شود. نمایشگری که همیشه روشن است و به وکتور اجازه می‌دهد که احساسات خود را نسبت به محیط پیرامون بیان کند. چشم‌های وکتور به طور مداوم در حال حرکت و بررسی محیط هستند. وکتور با این چشم‌ها چشمک می‌زند، زاویه دید خود را هنگام تفکر باریک می‌کند، و هنگامی که به لبه‌های میز یا بلندی می‌رسد چهره نگران به خود می‌گیرد.

     منظور از ربات احساسی چیست؟ این ربات با داشتن سنسورهای لمسی و شتاب سنج، متوجه نوازش و برداشته شدن می‌شود. و مانند یک حیوان خانگی به آن واکنش نشان می‌دهد. وکتور مجهز به ۴ عدد میکروفن قدرتمند برای شنیدن صداهای محیط است. و با کمک آن می‌‌تواند به راحتی، صاحب و مسیر صدای پیرامونش را تشخیص دهد. با مجهز بودن به دوربین، اسکنر لیزری و انواع سنسورهای دیگر و بهره‌مندی از تکنولوژی هوش مصنوعی یک ربات بسیار کنجکاو است. و با محیط پیرامونش وارد تعامل می‌شود. چهار عدد سنسور مادون قرمز (IR) در زیر بدنه وکتور به آن کمک می‌کند تا لبه‌ها را شناسایی کرده و از سقوط خود جلوگیری کند.

     وکتور از مقدار باقی مانده شارژ باتری خود آگاه است. و در مواقع کم شدن شارژ، به صورت خودکار جایگاه شارژ را پیدا می‌کند. و بدون برخورد به موانع، به سمت آن می‌رود. با وکتور، می‌توان تجهیزات خانه هوشمند نظیر چراغ‌ها و سیستم سرمایش و گرمایش را از طریق فرمان‌های صوتی کنترل کرد.

     ذکر این نکته خالی از لطف نیست که وکتور دوربین داخلی دارد. و هر موقع که ار او بخواهید از شما عکس برداری هم می‌کند. همچنین در صورت نیاز می‌توانید سؤالات خود را از این ربا بپرسید تا با جستجو در گوگل پاسخ بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *